Missie en visie
Onze kernwaarden zijn:Veiligheid Respect Jij bent jij en ik ben ik. Wij mogen en kunnen van elkaar verschillen. Met elkaar horen we bij "het team" van cbs Koning Willem-Alexander en stimuleren we elkaar met opstekers!
Zelfstandigheid Visie op lesgeven Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk niet te scheiden zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor de groep, voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: plezier, veiligheid, respect, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: - De leerlingen betrekken bij het onderwijs - Onderwijs op maat geven: differentiëren - Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend) - Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen - Kinderen zelfstandig (samen) laten werken en leren (coöperatief) - Eigenaarschap en zelf verantwoordelijk zijn voor wat je doet, zegt en leert. Hoe is de organisatie in de klas? Klassenmanagement, instructie, leren en begeleiding zijn gericht op leren met begrip en op zelfsturing (eigenaarschap), daaraan voorafgaand vindt de fase van begeleide inoefenen plaats. De leerlingen zitten in groepjes (2, 3 of 4 tallen). We noemen dit een coöperatieve setting. Overleg, elkaar helpen, samenwerken is hierin goed realiseerbaar. Leerlingen ontvangen diverse instructies b.v. groepsinstructie en daarnaast ook instructie in sub-groepjes of individueel. Het komt soms voor dat het voor een leerling beter is om apart te zitten of om af en toe aan te sluiten bij een groepje. Dit is afhankelijk van de onderwijs en begeleidingsbehoefte van de leerling. In onze nieuwe school krijgen we nieuw meubilair. Als men kijkt naar het meubilair dan is zichtbaar dat er gekozen is op basis van flexibiliteit. Settings kunnen eenvoudig worden gemaakt.
Visie op identiteit Pedagogische visie |